Huhtikuussa törmäsin LinkedInissä hauskaan markkinointitoimistoon, joka oli tehnyt oivaltavan kampanjan eräälle panimofirmalle. Hetken mielijohteesta klikkasin kampanjan takana olevia avainhenkilöitä ja nopeasti tämä kohtalo johti puheluun, jossa sovimme meidän tarinamme videoinnista ja kuvittamisesta melko nopealla aikataululla. Oli helppo kiinnostua firmasta, jonka slogan oli jopa hieman pröystäilevä ja paljon lupaava ”Suomen komein markkinointitoimisto”. Se jäisi nähtäväksi, sillä toimisto piti majaansa Joensuussa. Outdoor -henkisellä ja ketterällä yrityksellä oli mahtavia ideoita, joiden toteutus sopi mainiosti meidän hakemaamme ilmeeseen. Tuntui, kun meidän tarinamme olisi löytänyt kuvittajan, joka tiesi tarkalleen mitä me haemme. Yhteistyömme Pitkospuun kanssa on ollut antoisaa ja kasvattavaa. On mahtavaa huomata, että meidän tarinamme on puhutellut myös yhteistyökumppaniamme aidosti ja he ovat lähteneet hakemaan rohkeita, meille parhaita ratkaisuja.

Pitkospuu on perustettu vuonna 2018 ja heidän toimipisteensä sijaitsee Joensuussa, joskin yhteistyö meidänkin välillämme osoitti, että he ovat hyvin ketterästi liikkuvaa lajia. Toimistolla on noin 50 asiakasta ja määrä eittämättä kasvaa koko ajan. He tekevät lukuisia monikanavaisia projekteja hyvin erilaisille yrityksille, yhteisöille sekä oppilaitoksille. Palvelut kattavat muun muassa videotuotannon, valokuvauksen, sosiaalisen median hallinnan ja suunnittelun sekä graafista suunnittelua. Lisäksi heidän erikoisosaamisalakseen voisi luetteloida yritysten olemassa olevien kanavien sekä tilien analysoinnin ja kehittämisen. Toimistossa työskentelee tällä hetkellä 6 henkilöä, jonka lisäksi heillä on useita ääni- ja kuvatuotannon kumppaneita apuna hiukan projektikohtaisesti.

Meidän tarinamme kuvitus lähti muodostumaan tiiviisti vaihdeltujen sähköpostien ja muutamien skype -palaverien jälkeen. Meillä oli itsellämme valmiita sanoituksia, mutta tarinan punominen yhdeksi ehjäksi kokonaisuudeksi vaati hiukan Marko Lemisen taiteellista otetta. Alusta asti oli selvää, että kuvaamme erilaisissa lokaatioissa sekä pääasiassa ulkona. Halusimme tuoda videolla esille sen meille kaikkein tärkeimmän; ihmisen ja koiran välisen ystävyyden. Lisäksi luonto ja sen ainutlaatuisuus tulisi päästä ansaitsemiinsa mittasuhteisiin. Näistä, jo meillä olemassa olleista tarinan osista Pitkospuu toteutti meille videosarjan.

Millainen projekti Dagsmarkin videotuotanto oli? Kysyttäessä asiaa Pitkospuun nokkamiehiltä, Marko Lemiseltä ja Matti Ruuskalta pojat hakevat suun vuoroa. On ilmiselvää, että tämä tosi elämän Pat & Mat -henkinen parivaljakko on sukeltanut syvälle Dagsmarkin syntyjuurille ja on pureutunut tarinaan tosissaan. ”Projekti oli hirmu helppo työstää, vaikka kuvauspaikkoja oli melko lailla Suomen joka kolkassa. Älkää käsittäkö väärin, projekti oli isotöinen ja vaati paljon työstämistä, mutta oli helppo tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, jonka kanssa arvomaailma kohtasi näinkin mahtavasti”, Marko kertoo ja jatkaa; ”Projekti lähti liikkeelle vauhdikkaasti ja yhteinen sävel löytyi melko kivuttomasti, vaikka asioita pureskeltiinkin kuin koira puruluuta konsanaan. Yhteistyöstä on huokunut koko projektin ajan molemminpuolinen välittömyys ja sopiva rentous.” Matti komppaa Markoa, eikä malta olla mainitsematta projektin parasta antia – koiramalleja. ”Oli aivan huippu hienoa päästä kuvaamaan monenlaisia koiria erilaisissa ympäristöissä! Jokainen koira vieläpä sopi juuri siihen maisemaan hienosti ja jo kuvatessa oli luottavainen olo tuotetun materiaalin suhteen”, Matti tiivistää. ”Työskentely Pitkospuun kanssa on ollut vaivatonta. On ollut mahtava huomata, että löysimme itsellemme yhteistyökumppanin, joka pääsi niin hienosti sisälle meidän tarinaamme ja olemme otettuja siitä, miten kauniisti tarinamme sai arvoisensa kuvituksen”, Dagsmark Petfoodin Brand Manager Jessi Landen niputtaa.

Kun reissataan paljon ja kuvataan useampia päiviä vaihtelevissa olosuhteissa, ei kommelluksilta voida välttyä. Parhaissakin yhteistöissä on toisinaan vastoinkäymisiä, eikä käsikirjoituksessa aina välttämättä pysytä pilkulleen. Toimivan yhteistyön merkkinä voidaan tämän kokemuksen jälkeen pitää sitä, että kaikkia nauratti senkin jälkeen, kun ennalta arvioitu kävelymatka, 1,5 km, osoittautuikin todellisuudessa liki 7 kilometriksi ja kolmen tunnin harhailuksi. Kuvauspäiviin mahtui kommelluksia aivan kiikkustuolissa kerrottavaksi asti, mutta toisaalta, koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän, katsokaa itse, miltä projektin teko näytti kulisseissa.

Iso kiitos koko videosarjan työryhmälle;

Pitkospuu
Christa Savolainen ja bordercollie Senna sekä belgianpaimenkoira Cava
Saana Sirviö ja porokoira Sohvi, kiitos myös Sohvin omistaja Kari Salminen!
Pasi Leminen ja labradorinnoutaja Simba, kiitos myös Simban omistaja Emma Alve!