Suomalaisen Työn Liitto, lehdistötiedote 10.09.2019

Kotimaiseen koiranruokabisnekseen on lähtenyt vain muutama suomalainen yritys. Lemmikkien ruoka tuodaan Suomeen kaukaa, vaikka kotimaisten raaka-aineiden, kuten silakan ja kauran käyttö laskisivat reilusti koiranruoan hiilijalanjälkeä.

Moni kuluttaja valitsee itselleen yhä useammin ilmastoystävällistä ruokaa. Mutta mitä tarjota koiralle, jos haluaa kuormittaa mahdollisimman vähän ympäristöä? Koiranruokavalmistaja Dagsmark Petfood on laskenut yrityksen koiranruokien hiilijalanjäljen*, ja sen mukaan yli 90 prosenttia koiranruoan hiilijalanjäljestä koostuu raaka-aineista.

Raaka-aineen suuren merkityksen vuoksi koiranomistajan kannattaakin valita kotimainen tuote, jossa on punaisen lihan sijaan käytetty esimerkiksi silakkaa tai siipikarjaa. Esimerkiksi silakan valitseminen pääraaka-aineeksi naudan tai lampaan sijaan vähentää yli 90 prosenttia koiranruoan päästöjä. Siipikarja taas on 86 prosenttia vähäpäästöisempää kuin nauta, myös kauran valitseminen riisin sijaan tuo 38 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt.

Kennelliiton mukaan Suomessa on yli 700 000 koiraa, joten koiranruoan raaka-ainevalinnoilla on merkitystä.

”Haluamme tarjota koiranruokaa, joka kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän. Kotimaisia vaihtoehtoja on onneksi tulossa lisää, jolloin kuluttajille on tarjolla yhä puhtaampia ja luonnonmukaisempia raaka-aineita. Esimerkiksi Dagsmark Petfoodin kilon koiranruokapussin päästöt ovat 1,3 kiloa, eli vähemmän kuin yhden hampurilaisen kasvihuonepäästökuormitus”, Dagsmark Petfood -yrityksen toimitusjohtaja Laura Strömberg sanoo.

Koiranruokaa tuodaan Yhdysvalloista ja Kaukoidästä asti

Lemmikinruoan alkuperämaamerkintä ei ole pakollinen, joten monet eivät ole tietoisia siitä, mistä heidän lemmikkinsä ruoka on peräisin. Vaikka eläin on usein tärkeä perheenjäsen, moni koira syö Kaukoidästä tuotua ruokaa, samalla kun muu perhe satsaa trendin mukaisesti lähituotteisiin ja puhtaaseen, kotimaiseen ravintoon.

”Teetimme muutama vuosi sitten selvityksen, jonka mukaan vain pieni osa ihmisistä tietää koiranruoan alkuperän. Alkuperää ei ehkä viitsitä tai jakseta penkoa, kun se ei ole selkeästi mainittu tuotteen tiedoissa tai pakkauksessa. Todellisuudessa suurin osa koiranruoasta tuodaan Keski-Euroopasta, ja tuontia on myös paljon kauempaa, Yhdysvalloista ja Kiinasta asti”, Strömberg sanoo.

Dagsmark Petfood on Suomen ainoa kotimaista kuivaruokaa valmistava koiranruokayritys. Avainlippua kantava yritys toivoo, että alkuperän ilmoittaminen muuttuisi pakolliseksi myös eläintenruoan kohdalla.

”Koiranruokaa voi valmistaa vastuullisesti. Kuluttajan taas on helpompaa tehdä vastuullinen valinta kaupassa selkeiden alkuperämaailmoitusten ja tietojen avulla. Kotimaisia vaihtoehtoja on vielä vähän, mutta onneksi kasvua on havaittavissa – vastuullisten koiranomistajien iloksi”, Strömberg sanoo.

Kotimaisuus kiinnostaa kuluttajia – Suomessa valmistettu tuote vaikuttaa ostopäätökseen

Suomalaisen Työn Liitto on tutkinut suomalaisten mietteitä tuotteiden ja palveluiden kotimaisuudesta. Tutkimuksesta selviää, että suomalaisuus vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen.

”Kysyimme viime vuoden lopulla yli tuhannelta suomalaiselta, mitkä kriteerit vaikuttavat heidän ostopäätökseensä. Lähes 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Suomessa valmistettu tuote vaikuttaa ostopäätökseen vähintään jonkun verran. Esimerkiksi Avainlippu-merkin avulla kuluttajan on helppo tunnistaa kotimainen tuote. Enemmistö kuluttajista liittää Avainlippu-merkkiin luotettavuuden ja vastuullisuuden”, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala sanoo.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat valitsevatkin suomalaisen tuotteen juuri vastuullisuussyistä: nykykuluttajat haluavat tehdä vastuullisia valintoja, ja ostopäätös tukee kotimaista työllisyyttä.

”Jokaisessa ostopäätöksessä on tärkeää miettiä kotimaisuutta laajemmin – kotimaisuus tuo työtä Suomeen. Kotimaisuuden tukeminen on kestävää ja vastuullista toimintaa”, Eljala sanoo.

*Lue lisää Dagsmark Petfoodin hiilijalanjäljestä: https://dagsmarkpetfood.fi/dagsmark-petfood-laski-hiilijalanjalkensa-ymparistotietoisten-tassukansalaisten-iloksi

Lisätietoja:

Laura Strömberg, toimitusjohtaja, Dagsmark Petfood, p. 050 501 5522, laura.stromberg@dagsmarkpetfood.fi

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi

 

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Se voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja suomalaisomisteisen yrityksen täällä tuottamalle palvelulle. Avainlippua kantaa yhteensä yli 4350 tuotetta tai palvelua. Merkin myöntää Suomalaisen Työn Liitto. Onhan siinä Avainlippu -kampanja on liiton ja Avainlippu-yritysten yhteinen kampanja. www.avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalainen työ menestyy ja sen arvostus kasvaa. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. www.suomalainentyo.fi