Ostoskori

Lemmikkibisnes ei ole vain söpöjä marsuja eläinkaupassa tai heppatyttöjen haaveilua Mervi Jalon kirjoissa. Lemmikkibisnes ei ole nappikauppaa, sillä pelkästään koiriin käytetään Suomessa vuosittain 1,2 miljardia euroa. Välillinen kulutus on vielä suurempaa. Erilaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että lemmikit vaikuttavat omistajiensa muuhun kulutuskäyttäytymiseen kuten auton tai kodin valintaan. Lopullista euromäärää lemmikkibisneksen koolle onkin vaikea arvioida.

Dagsmark Petfoodin toimitusjohtaja Laura Strömberg ja dosentti Henna Syrjälä Vaasan yliopistosta tietävät, että lemmikkibisnes on yhtä konkreettinen asia kuin oman koiran kuraiset tassut. Ymmärryksen lisäksi heitä yhdistää muun muassa rakkaus koiriin. Lauran kotoa löytyy kolme mäyräkoiraa ja yksi belgianpaimenkoira malinois. Wilja, Kiukku, Kerttu ja Ässä ovatkin itseoikeutetusti mukana Dagsmarkin toiminnassa, esimaistajina totta kai. Henna on aktiivinen koiraharrastaja, ja hänellä on tällä hetkellä kaksi koiraa, belgianpaimenkoira malinois Herkku ja lyhytkarvainen bernhardinkoira Sirkku. Omat koirat ovat myös Hennalle kiinteä osa työarkea: niiden avulla tutkija on itsekin lemmikkikuluttaja.

Sekä Laura että Henna ovat kauppatieteilijöitä ja erityisen kiinnostuneita lemmikkialasta. Laura väitteli vuonna 2009 Turun kauppakorkeakoulusta aiheenaan lääkekehitysyritysten kasvu ja rahoitus. Hennan väitöskirja käsitteli lemmikkeihin liittyvää kuluttamista. Tutkimuksessaan hän loi uutta ymmärrystä niistä monista muodoista, joilla lemmikit ovat osallisia kuluttajien identiteetin rakentumisessa.

Laura

Dagsmark Petfood on Lauran neljäs lemmikkialan yritys. Alalle Laura tuli 14 vuotta sitten perustaessaan koirakoulun. Hiekkakentällä pidetyt koulutukset tarjosivat kauppatieteilijälle mukavaa vaihtelua eksaktin tieteen täyttämiin päiviin. Pian Laura huomasi kiinnostuvansa koirien hyvinvoinnista yhä enemmän, ja koirakoulun rinnalle syntyi maahantuontia ja verkkokauppaa sekä FitDog Finland Oy. Yritys keskittyy koirien nesteytys-, energia- ja palautustuotteiden kehittämiseen ja valmistamiseen.

Voisi sanoa, ettei Lauran tie ole se kaikista tavanomaisin. Tutkijasta ei siirrytä toimitusjohtajaksi kovin usein, mutta uuden rakentaminen on aina kiinnostanut Lauraa. Kun Dagsmark Petfood perustettiin vuonna 2016, huomasi Laura hyötyvänsä aiemmasta kokemuksestaan niin tutkijana kuin yrittäjänä. Kasvuyrityksen tulospaine vaatii pitkäjänteisyyttä ja ymmärrystä siitä, ettei menestystä synny hetkessä. Näitä ominaisuuksia vaaditaan myös tutkijalta.

Henna on tutkinut lemmikkeihin liittyvää kulutusta pian 20 vuoden ajan, ja häntä voidaan pitää tutkimusalan edelläkävijänä Suomessa. Hennan työtä sävyttää ajatus positiivisen muutoksen ajamisesta, kohdistuipa se sitten kuluttajien, eläinten tai ympäristön hyvinvointiin tai liiketoiminnan edistämiseen ja tukemiseen. Kokemusta Henna on kartuttanut mitä erilaisimmissa projekteissa ja tutkimushankkeissa. Lemmikkeihin liittyviä tutkimuksia hän on tehnyt esimerkiksi TEKES:in rahoittamassa projektissa “Petnets – Verkostojen orkestrointi lemmikkieläinliiketoiminnan kilpailueduksi” (Helsingin Yliopisto), jossa tarkasteltiin muun muassa lemmikkitoimialan verkottumista sekä kuluttajan ja lemmikin arvonkokemusta niin harrastusten parissa kuin palvelukohtaamisissa.

Henna. ©Meeri Kuvasi

Vaikka Henna onkin vapaa-ajallaan vannoutunut koiraharrastaja, työssään tutkijana häntä motivoi ihmisyys, sen monet valot ja varjot. Henna haluaa rohkaista lemmikkialan yrityksiä tutustumaan yhä paremmin asiakkaisiinsa. Hän uskoo, että liiketoiminnan kehittäminen menestyksekkäästi vaatii aitoa kiinnostusta kuluttajan arkea ja sen haasteita kohtaan. Oman arkensa asiantuntijana kuluttaja on usein paras innovoinnin lähde. Tästä Lauran lemmikkitoimialan liikeideat ovat hänen mukaansa hyvä esimerkki.

Laura ja Henna muodostavat lemmikkibisneksen tutkaparin. Molemmat tuntevat sekä yliopisto- että yritysmaailman, mutta erilaisten näkökulmien avulla he voivat huomioida laajan yleisön yhä paremmin. Molemmat tohtorit rakastavat eläimiä ja tutkittua tietoa. Molemmat saavat työskennellä aitojen kiinnostuksenkohteittensa parissa ja muuttaa maailmaa omalta paikaltaan, erikseen ja yhdessä. Molemmat ymmärtävät ne kuraiset tassut, mutta myös sen, että lemmikkibisnes on täynnä suuria tunteita – aivan kuten lemmikkien omistaminenkin.

Laura Strömberg (KTT) on Dagsmark Petfoodin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Hän väitteli tohtoriksi vuonna 2009 Turun kauppakorkeakoulusta aiheenaan lääkekehitysyritysten kasvu ja rahoitus. Lauralle yrittäjyys on elämäntapa ja kasvuyrittäjyys intohimo.

Henna Syrjälä (dosentti, KTT) on yliopistotutkija Vaasan yliopiston markkinoinnin ja viestinnän yksiköstä sekä Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian dosentti. Hän on lemmikkeihin liittyvän kulutuksen tutkimuksen edelläkävijä Suomessa. Markkinoinnin tutkijana häntä ajaa eteenpäin ajatus liiketoiminnan kehittämisestä kuluttajan monisäikeisistä arjen ristiriitaisuuksista käsin. 

Lähteet:
https://www.univaasa.fi/fi/profile/?view=1041522

1